Standard avtalevilkår

Disse standardvilkårene gjelder for alle avtaler om kjøp av tjenester mellom kunde (heretter “Kunden”) og Bratli (heretter “Bratli”), med mindre annet er skriftlig avtalt. Ved å bestille tjenester fra Bratli, aksepterer Kunden disse vilkårene.

 

1. Oppdraget

2. Oppdragets varighet

3. Pris og betalingsbetingelser

4. Ansvarsbegrensning

5. Bruksrett og eiendomsrett

6. Konsulentavtaler

7. Driftsavtale for nettside

8. Webhotell og domene

9. Oppsigelse ved faste avtaler

10. Force majeure

11. Lovvalg og tvister

 

1. Oppdraget

Oppdragets art og innhold skal fastsettes i en skriftlig oppdragsavtale mellom partene. Disse standardvilkårene gjelder med mindre annet er uttrykkelig avtalt i oppdragsavtalen. Bratli forplikter seg til å gjennomføre oppdraget i tråd med god faglig praksis og innenfor de rammene som er avtalt.

2. Oppdragets varighet

Varighet og frister fremgår av oppdragsavtalen og vil variere ut fra oppdragets art og omfang. Endringer i varighet skal avtales skriftlig. Ved vesentlige endringer i fremdrift plikter partene å varsle hverandre skriftlig så snart forholdet er kjent.

3. Priser og betalingsbetingelser

Alle oppgitte priser er ekskl. merverdiavgift. Det skal fremgå tydelig av tilbudet hva som er totalprisen Kunden skal betale.

Betalingsfristen er 10 dager fra fakturadato, med mindre annet er avtalt.

Bratli forbeholder seg retten til å forskuddsfakturere oppdrag med verdi over kr 15 000 ekskl. mva, eller der oppdragets varighet overstiger to uker.

Timebasert arbeid faktureres med en timepris på kr 1300 ekskl. mva. Timeliste vedlegges faktura.

For faste avtaler kan egne vilkår for pris og betaling gjelde. Se punkt 6 og 7.

Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrente i henhold til forsinkelsesrenteloven. Bratli forbeholder seg retten til å fakturere renter etterskuddsvis.

Dersom det er behov for lisenser eller programvare, skal Bratli informere Kunden om dette skriftlig. Kostnader dekkes av Kunden, og Bratli kan viderefakturere med påslag. Alle tilleggskostnader utover avtalt pris skal godkjennes skriftlig av Kunden.

4. Ansvarsbegrensning

Bratli er ikke ansvarlig for direkte eller indirekte tap Kunden har etter ferdigstilt oppdrag. Ved eventuelt erstatningsansvar er summen begrenset til det beløpet Kunden har betalt for det aktuelle oppdraget.

5. Bruksrett og eiendomsrett

Eiendomsretten til produktet levert av Bratli, inkludert nettside, visuell identitet, trykksaker eller andre produkter og tjenester, overføres til Kunden først når full betaling er mottatt. Inntil da har Kunden kun midlertidig bruksrett, som Bratli kan trekke tilbake ved manglende oppgjør.

6. Konsulentavtaler

Ved fast eller midlertidig konsulentavtale skal vilkårene avtales i en egen konsulentavtale. Standardvilkårene gjelder med mindre annet er skriftlig spesifisert i konsulentavtalen. Konsulentavtaler gjelder ved innleie av Bratli i minst tre måneder.

Betingelsene i punkt 3 gjelder for betaling, med mindre annet fremgår av konsulentavtalen.

Oppgaver, varighet og relevante forhold skal fremgå av konsulentavtalen.

Bratli og Kunden har gjensidig taushetsplikt om opplysninger de blir kjent med i avtaleperioden. Bratli kan dele informasjon med underleverandører dersom dette er nødvendig for tjenesteleveransen. I slike tilfeller skal en egen avtale inngås med vedkommende part for å ivareta taushetsplikten.

Ved løpende avtaler uten fastsatt periode er det tre måneders gjensidig oppsigelsestid. Avtaler med fastsatt varighet avsluttes ved periodens utløp.

7. Driftsavtale for nettside

Dersom ikke annet er avtalt, innebærer en driftsavtale:

  • Feilsøking og retting av feil

  • Feilsøking og oppdatering av webhotell

  • Support via e-post og telefon

  • Mindre endringer i tekst og bilder

Kunder med driftsavtale prioriteres, og Bratli forplikter seg til å ivareta nettsiden og respondere innen rimelig tid. Forsinkelser forårsaket av Kunden fritar Bratli for ansvar.

Driftsavtalen har bindingstid på 6 eller 12 måneder, avhengig av Kundens valg. Den trer i kraft ved skriftlig bestilling, for eksempel via e-post.

Standardvilkårene gjelder i sin helhet ved inngåelse og under avtaleperioden.

Ved prisjustering varsles Kunden skriftlig minst 30 dager før avtaleperioden utløper. Nye priser gjelder først ved fornyelse.

Oppsigelse må skje skriftlig minst 30 dager før avtaleperiodens utløp. Uteblitt oppsigelse medfører automatisk fornyelse med samme varighet. Nye priser vil da tre i kraft dersom det er varslet i forkant.

Bratli kan fakturere hele avtaleperioden samlet. Betalingsfrister følger punkt 3.

Ekstra arbeid utenfor driftsavtalen krever skriftlig tilbud og godkjenning. Dersom Bratli oppdager arbeid som faller utenfor avtalen, skal Kunden varsles så snart som mulig.

Kunden holdes ikke ansvarlig for feil eller mangler som skyldes Bratli.

8. Webhotell og domene

Kunder med webhotell og/eller domene hos Bratli har som hovedregel en 12-måneders løpende avtale, med mindre annet er avtalt. Bratli kan fakturere årsvis.

Dersom det ikke foreligger driftsavtale, har Bratli ikke ansvar for tekniske oppdateringer, men plikter å informere Kunden ved behov. Bratli kan tilby tjenester for dette.

Bratli er ikke ansvarlig for nedetid eller tekniske problemer hos underleverandør og er ikke erstatningspliktig for slike forhold.

Oppsigelse må skje skriftlig minst 30 dager før avtaleperiodens utløp. Manglende oppsigelse medfører automatisk fornyelse med samme varighet. Prisendringer gjelder kun dersom de er varslet senest 30 dager før ny periode starter.

9. Oppsigelse ved faste avtaler

Faste avtaler, herunder drifts- og konsulentavtaler, har normalt tre måneders oppsigelsestid, med mindre annet fremgår av spesifikke punkt i disse vilkårene eller av egne avtaler. Oppsigelsen må skje skriftlig og trer i kraft fra første dag i påfølgende måned.

10. Force majeure

Bratli er ikke ansvarlig for forsinkelser eller manglende oppfyllelse som skyldes forhold utenfor Bratlis kontroll, herunder naturkatastrofer, streik, brann, pandemi eller myndighetstiltak.

11. Lovvalg og tvister

Avtalen reguleres av norsk rett. Tvister skal søkes løst i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, behandles saken av domstolene. Partene vedtar Hordaland tingrett som verneting.

Merknad

Disse standardvilkårene ble sist endret 11.06.25. 

Bratli forbeholder seg retten til å endre standardvilkårene, men Kunden skal varsles om dette innen rimelig tid. Endringer i standardvilkårene kan ikke overtre vilkår om varsel og endringer under de relevante punktene i avtalen, herunder varsel om prisjusteringer eller oppsigelsestider. Allerede inngåtte avtaler kan derfor ikke påvirkes av dette uten fremsatt varsel som vilkårene stiller krav om.

Prosjekt?

Jeg drøfter gjerne ditt prosjekt med deg. Ta kontakt for en uformell prat.

Kontakt

Storaneset 12, 5260

Indre Arna

+47 98 11 75 82

hei@heibratli.no

Jobbe med Bratli på et prosjekt?

Nyhetsbrev fra Bratli

Bli med på nyhetsbrev og få tips og triks fra meg hver måned.